Jak dobrać błotniki do roweru?

Choć błotniki rowerowe to dość niepozorny elementy wyposażenia jednośladowca, ich wybór może być dla miłośników kolarstwa nie lada wyzwaniem. Jak wybrać błotniki rowerowe aby pasowały do typu roweru? Z jakiego materiału powinny być wykonane i jak je zamontować?

Błotniki – stalowe, plastikowe czy karbonowe?

Błotniki rowerowe to dla zapalonych kolaży temat rzeka. Choć pozornie nie są to najważniejsze elementy roweru, doświadczeni rowerzyści wiedza, że mają one wybór duży wpływ na komfort jazdy. Nie chodzi o samą ochronę przed ubrudzeniem, ale o zwinność i szybkość jednośladowca. 

Na rynku dostępnych jest całe mnóstwo błotników rowerowych. Ich klasyfikacja odbywa się na podstawie różnych kryteriów. Jednym z nich jest materiał, z jakiego zostały wykonane. Kilka dekad temu błotniki występowały wyłącznie w wersji stalowej. Stalowe ochraniacze znajdują co prawda zastosowanie do dnia dzisiejszego, ale głównie w rowerach miejskich. 

Osoby, które swojego roweru używają jako główny środek lokomocji, z pewnością będą przywiązywały większą wagę do tego, z czego wykonane są błotniki. Zapalonych kolaży zapewne zainteresuje także ich waga.

Obecnie najtańsze modele rowerów wyposażone są w błotniki plastikowe. Są one stosunkowo niedrogie i lekkie, ale przy ekstremalnych jazdach mogą okazać się niewystarczające. Na nieco wyższej półce znajdują się błotniki wykonane z mieszaniny tworzyw sztucznych, takich jak plastik i aluminium.

Najwyższej jakości błotniki, które są szczególnie cenione przez wyczynowców, są te wykonane z włókna węglowego. Błotniki te znane są jako błotniki karbonowe. Są one trwałe i lekkie, choć nie należą do najtańszych. 

Błotniki a rodzaj roweru

Błotniki rowerowe powinny pasować do typu roweru. Każdy rower ma bowiem inne przeznaczenie. Rowerzyści korzystający z rowerów miejskich i trekkingowych, zapewne zadowolą się błotnikami pełnymi, które są długie i praktyczne.

Alternatywę stanowią błotniki niepełne, które cieszą się szczególnym zainteresowaniem ze strony rowerzystów szosowych i miłośników MTB. Błotniki niepełne są krótsze i lżejsze, ale dobrze spełniają swoją funkcję, zwłaszcza przy jeździe na podłożu asfaltowym. 

Jak wybrać błotniki rowerowe?

Wybierając błotniki rowerowe należy przede wszystkim zastanowić się czemu mają one służyć i w jakich warunkach zamierzamy korzystać ze swoich jednośladowców. Osoby, które dojeżdżają na rowerze do pracy, z pewnością będą potrzebować błotników pełnych, które uchronią przed zabrudzenie. Z kolei osoby, którym marzy się osiągnięcie określonych wyników w kolarstwie, będą zwracać szczególną uwagę na to, jak błotnik wpłynie na stabilność konstrukcji i szybkość jednośladowca. 

Jak zamontować błotniki rowerowe?

Wśród błotników rowerowych wyróżniamy błotniki tymczasowe, znane powszechnie jako szybki montaż, oraz błotniki stałe. O ile montaż błotników tymczasowych zajmuje kilka minut i nie jest zbyt skomplikowany, o tyle przymocowanie błotników stałych wymaga odrobiny pracy oraz zastosowania dodatkowych narzędzi i sprzętów.

Comments are closed.