Najpopularniejsze bagażniki rowerowe – charakterystyka

Jak wybrać bagażnik rowerowy na samochód? Takie pytanie pojawia się wśród wielu miłośników rowerów na samym początku wakacji, gdy planowane są wyjazdy wakacyjne nad morze czy też w góry. Nic dziwnego, ponieważ zabieranie ze sobą roweru stało się równie popularne i oczywiste, jak pakowanie telefonu komórkowego czy też laptopa. Pomimo jednak tak dużej popularności jeżdżenia na rowerze w czasie wyjazdów wakacyjnych, nadal niewiele osób wie, czym się charakteryzują dwa najpopularniejsze rodzaje bagażników rowerowych, czyli ten montowany na hak, a także na dach. Jak to więc wygląda w ich przypadków? Czym się oba te rozwiązania charakteryzują?

Charakterystyka bagażnika rowerowego na hak

Jak sama nazwa wskazuje, bagażnik rowerowy, który montowany jest na hak, wymaga obecności na samochodzie haka. Jeśli go nie będzie, taki model bagażnika nie będzie mógł być użyty. Bagażnik na hak składa się bowiem ze specjalnej platformy, która montowana jest na haku i na której znajdują się specjalne wyżłobienia. Takie stanowiska, najczęściej w liczne od 2 do 4, to miejsca, na których stawiane są rowery, które następnie przypinane są specjalnymi taśmami.

Jaka jest najważniejsza zaleta takiego rozwiązania? Przede wszystkim bezpieczeństwo, które wynika ze stabilności takiego montażu. Dzięki temu, że rowery stoją z tyłu auta, nie oddziałuje na nie w tak dużym stopniu opór powietrza, który mógłby powodować ich kołysanie. Oczywiście wpływać to także będzie na zmniejszenie oporu aerodynamicznego, więc auto z takim bagażnikiem będzie o wiele mniej paliło.

Czy bagażnik na hak ma jakieś wady? Oczywiście tak, a najważniejszą z nich jest fakt, że taki bagażnik pogarsza w znaczącym stopniu widoczność przez tylną szybę auta, co wymaga przyzwyczajenia przez kierowcę. Dodatkowo zauważyć trzeba to, że podczas jazdy np. w deszczu, rowery obecne na takim bagażniku bardzo mocno się zabrudzą, co wymagać będzie ich czyszczenia.

Charakterystyka bagażnika rowerowego na dach

Jeśli nie ma się w samochodzie haka, a chce się wziąć ze sobą na wakacje rowery, polecanym rozwiązaniem jest bagażnik rowerowy na dach. Jak jest on zbudowany i jakie są jego wady i zalety?

Bagażnik tego typu składa się z poprzecznych belek, które montowany są na dachu i do których doczepione są dodatkowe rynienki, które posiadają specjalne wyżłobienia na koła rowerów. Po zamontowaniu w nich rowerów ustawione są one przodem w kierunku jazdy.

Najważniejszą zaletą takiego bagażnika rowerowego jest bez wątpienia to, że nie ogranicza on w żaden sposób widoczności podczas jazdy. Co więcej, jest to bagażnik, który jest wyraźnie tańszy niż konkurencyjne rozwiązania.

Jak jednak prezentują się wady takiego rozwiązania? Zdecydowanie najważniejszą z nich jest ogromny opór powietrza, który jest stawiany przez stojące na dachu rowery. Bardzo negatywnie wpływa to oczywiście na spalanie samochodu. Co więcej, producent takiego bagażnika znacznie swoimi zaleceniami ogranicza maksymalną prędkość podróży, zalecając, aby nie jechać z rowerami na takim bagażniku więcej niż 90 kilometrów na godzinę.

Comments are closed.